Misja oraz statut


Misja oraz statut


STATUT
STOWARZYSZENIA TERAPEUTÓW
Rozdział I
Postanowienia ogólne
Art. 1.
Stowarzyszenie, zwane dalej Stowarzyszeniem, nosi nazwę: „STOWARZYSZENIE TERAPEUTÓW”.
Art. 2.
Siedzibą Stowarzyszenia jest Warszawa.
Art. 3.
Czas trwania Stowarzyszenia jest nieoznaczony.
Art. 4.
Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, swoje cele może realizować ono również poza jej
granicami.
Art. 5.
1.Stowarzyszenie posiada osobowość prawną, działa na podstawie Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach,
Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (uoDPPioW) oraz niniejszego Statutu.
2.Stowarzyszenie uzyskało status organizacji pożytku publicznego po spełnieniu wymagań określonych w art.20 uoDPPioW oraz
wpis w tym zakresie w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Art. 6.
1.Stowarzyszenie opiera realizację swych celów na pracy społecznej członków, może jednak zatrudniać pracowników do
prowadzenia swych spraw.
2.Stowarzyszenie zrzesza osoby zajmujące się profesjonalnie różnego rodzaju terapią oraz osoby gotowe zaangażować się w
niesienie pomocy zgodnie z zasadami zawodowymi i etycznymi, koniecznymi przy tego rodzaju pracy.
3.Stowarzyszenie uzyskało status jednostki leczniczej zgodnie z ustawą z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej
(Dz.U. 2013 poz 217 z póz.zm.), zwanej dalej „ustawą o działalności leczniczej”
Art. 7.
Stowarzyszenie może używać własnego znaku graficznego oraz pieczęci, których wzór ustala Walne Zgromadzenie Członków.
Rozdział II
Cele i sposoby działania
Art. 8.
Celem Stowarzyszenia jest:
1. Przeciwdziałanie izolacji społecznej grup i środowisk narażonych na marginalizację; pomoc tym grupom w wydobyciu się
z trudnej sytuacji.
2. Organizowanie różnych form pomocy osobom potrzebującym wsparcia, które same nie potrafią sobie poradzić.
3. Edukacja w zakresie kształtowania właściwych postaw wobec grup i osób nieakceptowanych i nie zaadaptowanych
społecznie.
4. Szkolenie zawodowe osób i służb zajmujących się pomocą społeczną, rehabilitacją i terapią.
5. Kształtowanie postaw etycznych wśród osób i środowisk powołanych do niesienia pomocy.
6. Podejmowanie działań na rzecz uznania i szacunku dla zawodu terapeuty.
7. Podejmowanie i wspieranie działań w zakresie kultury fizycznej i sportu
8. Rozwijanie kultury fizycznej w szerokim znaczeniu, a także prowadzenie działalności w zakresie rehabilitacji, turystyki,
rekreacji, profilaktyki prozdrowotnej oraz integracji w środowisku osób niepełnosprawnych.
9. Wykonywanie zadań w zakresie ochrony zdrowia oraz prowadzenie działalności leczniczej poprzez udzielanie świadczeń
zdrowotnych
10. Pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i
osób
11. Wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej
2
12. Działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym
13. Działalnośc na rzecz dzieci i młodzieży, w tym edukacja, wychowanie oraz organizowanie wypoczynku dzieci i młodzieży
Art. 9.
1. Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez nieodpłatne (art. 6 i 7 uoDPPioW):
1) rehabilitację, terapię, resocjalizację i readaptację społeczną, prowadzoną wobec grup i osób, które potrzebują
pomocy,
2) diagnostykę i działania profilaktyczne na rzecz grup i osób, które potrzebują pomocy,
3) tworzenie placówek umożliwiających w jak najlepszy sposób profesjonalną realizację specyficznie adresowanej
pomocy, budowanie zespołów i szkolenie kadry tych placówek,
4) organizowanie różnych form edukacji społecznej na rzecz osób i grup marginalizowanych,
5) organizowanie szkoleń, konsultacji oraz organizowanie konferencji dla służb i osób zajmujących się pomocą
psychologiczną i terapeutyczną, rehabilitacją, opieką oraz leczeniem i nauczaniem,
6) budowanie i utrwalanie pozycji zawodu terapeuty w społeczeństwie poprzez tworzenie kodeksu etycznego zawodu
oraz organizowanie szkoleń i konferencji w tym zakresie,
7) bezpośrednia pomoc dla rodzin i otoczenia społecznego osób potrzebujących wsparcia, izolowanych i
nieakceptowanych,
8) tworzenie i realizacja programów, których celem jest wzrost tolerancji i rozumienia tych osób w ich naturalnym
środowisku społecznym; pomoc w adaptacji społecznej,
9) działania mające na celu integrację i asymilację społeczną grup i osób niedostosowanych i marginalizowanych,
10) nawiązywanie kontaktów i współpraca z organizacjami i instytucjami o podobnych celach w Polsce, w krajach Unii
Europejskiej i w krajach spoza Unii Europejskiej.
11) Organizowanie imprez rekreacyjnych, sportowych i kulturalnych
12) organizowanie projektów służących upowszechnieniu kultury, edukacji, zdrowia i sportu
13) organizowanie wyjazdów, obozów, kolonii i innych form turystyki
14) opracowywanie i wprowadzanie w życie programów rozwoju sportu osób niepełnosprawnych
15) prowadzenie placówek oświatowych
16) wykonywanie zadań w zakresie ochrony zdrowia oraz prowadzenie działalności leczniczej
2. Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez odpłatne (art. 6 i 8 uoDPPioW):
1) rehabilitację, terapię, resocjalizację i readaptację społeczną, prowadzoną wobec grup i osób, które potrzebują
pomocy,
2) diagnostykę i działania profilaktyczne na rzecz grup i osób, które potrzebują pomocy,
3) tworzenie placówek umożliwiających w jak najlepszy sposób profesjonalną realizację specyficznie adresowanej
pomocy, budowanie zespołów i szkolenie kadry tych placówek,
4) organizowanie różnych form edukacji społecznej na rzecz osób i grup marginalizowanych,
5) organizowanie szkoleń, konsultacji oraz organizowanie konferencji dla służb i osób zajmujących się pomocą
psychologiczną i terapeutyczną, rehabilitacją, opieką oraz leczeniem i nauczaniem,
6) tworzenie i realizacja programów, których celem jest wzrost tolerancji i rozumienia tych osób w ich naturalnym
środowisku społecznym; pomoc w adaptacji społecznej,
7) Organizowanie imprez rekreacyjnych, sportowych i kulturalnych
8) organizowanie projektów służących upowszechnieniu kultury, edukacji, zdrowia i sportu
9) organizowanie wyjazdów, obozów, kolonii i innych form turystyki
10) opracowywanie i wprowadzanie w życie programów rozwoju sportu osób niepełnosprawnych
11) prowadzenie placówek oświatowych
12) wykonywanie zadań w zakresie ochrony zdrowia oraz prowadzenie działalności leczniczej

Rozdział III
Członkowie Stowarzyszenia, ich prawa i obowiązki

Art. 10.
1. Stowarzyszenie tworzą:
1) członkowie zwyczajni,
2) członkowie wspierający,
3) członkowie honorowi.
2. Członkami Stowarzyszenia mogą zostać nie pozbawieni praw publicznych i mający pełną zdolność do czynności prawnych
obywatele polscy oraz cudzoziemcy niezależnie od miejsca zamieszkania.
Członkowie zwyczajni
Art. 11.
1. Członkiem zwyczajnym może zostać osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, która:
3
1) złoży deklarację członkowską na piśmie,
2) przedstawi opinię dwóch członków Stowarzyszenia.
2. Przyjęcia w poczet członków zwyczajnych dokonuje Zarząd w drodze uchwały.
3. Osoba nie przyjęta w poczet członków zwyczajnych w trybie określonym w ust. 1 i 2 ma prawo wniesienia odwołania do
Walnego Zgromadzenia Członków w terminie 14 dni od daty doręczenia uchwały Zarządu.
4. Decyzja podjęta przez Walne Zgromadzenie Członków jest ostateczna i niezaskarżalna.
Art. 12.
1. Członek zwyczajny ma prawo:
1) uczestniczyć w obradach Walnego Zgromadzenia Członków z głosem stanowiącym,
2) wybierać i być wybieranym do władz Stowarzyszenia,
3) korzystać ze środków trwałych i wyposażenia Stowarzyszenia na zasadach określonych przez Walne Zgromadzenie
Członków,
4) brać udział w organizowanych przez Stowarzyszenie zebraniach, szkoleniach, imprezach, konferencjach, kursach,
seminariach, prelekcjach, pokazach i odczytach,
5) występować do wszystkich władz Stowarzyszenia ze skargami i wnioskami,
6) oceniać i krytykować działalność wszystkich władz Stowarzyszenia na forum wewnątrzorganizacyjnym,
2. Członek zwyczajny ma obowiązek:
1) przestrzegać przepisów Statutu oraz innych uchwał i zarządzeń władz Stowarzyszenia,
2) opłacać regularnie składki członkowskie,
3) działać społecznie na rzecz Stowarzyszenia, aktywnie uczestnicząc w jego pracach,
4) dbać o środki trwałe i wyposażenie Stowarzyszenia,
5) dbać o dobre imię Stowarzyszenia,
6) powiadomić zarząd o każdorazowej zmianie adresu do korespondencji.
Członkowie wspierający
Art. 13.
Członkiem wspierającym może zostać zainteresowana działalnością Stowarzyszenia osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka
organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, która wspiera Stowarzyszenie pomocą finansową, rzeczową, merytoryczną
lub organizacyjną oraz:
1) wystąpiła na piśmie do Zarządu o przyjęcie jej w poczet członków wspierających,
2) złożyła pisemną deklarację o zapoznaniu się z treścią Statutu i zobowiązaniu się do jego przestrzegania.
Przyjęcia w poczet członków wspierających dokonuje Zarząd w drodze uchwały.
Osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej nie przyjęta w poczet członków
wspierających w trybie określonym w ust. 1 i 2 ma prawo wniesienia odwołania do Walnego Zgromadzenia Członków w terminie
14 dni od daty doręczenia uchwały Zarządu.
Decyzja podjęta przez Walne Zgromadzenie Członków jest ostateczna i niezaskarżalna.
Art. 14.
1. Członek wspierający ma prawa określone w art. 12 ust. 1 pkt 3,4,5,6, a ponadto może uczestniczyć w obradach Walnego
Zgromadzenia Członków z prawem wyrażania opinii.
2. Członek wspierający ma obowiązki określone w art. 12 ust. 2. pkt 1,3,4,5,6.

Członkowie honorowi
Art. 15.
1. Członkiem honorowym może zostać osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój Stowarzyszenia,
odnośnie której co najmniej 10 członków zwyczajnych wystąpiło na piśmie do Zarządu z wnioskiem o nadanie tytułu
członka honorowego.
2. Tytuł członka honorowego nadaje Zarząd w drodze uchwały.
3. Członek honorowy zwolniony jest z obowiązku płacenia składek członkowskich.
4. Członek honorowy ma prawa określone w art. 12 ust. 1 pkt 3,4,5,6, a ponadto może uczestniczyć w obradach Walnego
Zgromadzenia Członków z prawem wyrażania opinii.
5. Członek honorowy ma obowiązki określone w art. 12 ust. 2. pkt 1,3,4,5,6.
Wygaśnięcie członkostwa
Art. 16.
1. Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
1) rezygnacji z członkostwa zgłoszonej Zarządowi na piśmie,
2) skreślenia z listy członków z powodu zalegania z opłatą składek członkowskich przez okres przekraczający 6 miesięcy.
4
3) wykluczenia członka z Stowarzyszenia za poważne naruszenie statutu lub nieprzestrzeganie uchwał władz
Stowarzyszenia,
4) śmierci członka,
5) utraty przez członka zdolności do czynności prawnych,
6) rozwiązania Stowarzyszenia.
7) Skreślenie z listy członków z powodu nieobecności na 3 zwyczajnych Zgromadzeniach Walnych w ciągu 3 lat.
2. W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 2 i 3 stwierdzenie ustania członkostwa w Stowarzyszeniu następuje uchwałą
Zarządu, z pisemnym uzasadnieniem jego przyczyny.
3. Członek wykluczony lub skreślony w trybie określonym w ust. 2 ma prawo wniesienia odwołania do Walnego
Zgromadzenia Członków w terminie 7 dni od daty doręczenia uchwały Zarządu.
4. Do czasu podjęcia decyzji przez Walne Zgromadzenie Członków członek wykluczony lub skreślony w trybie określonym w
ust. 2 zachowuje uprawnienia określone w art.12 ust.1., art.14 ust.1, art.15 ust.4 a uchwała Zarządu nie podlega
wykonaniu.
Rozdział IV
Władze Stowarzyszenia
Art. 17.
Władzami Stowarzyszenia są:
1. Walne Zgromadzenie Członków.
2. Zarząd.
3. Komisja Rewizyjna.
Walne Zgromadzenie Członków
Art. 18.
1. Walne Zgromadzenie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
2. Członkowie nie mogą uczestniczyć w Walnym Zgromadzeniu Członków oraz wykonywać prawa głosu przez
pełnomocników bądź przedstawicieli.
3. Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Członków należą wszelkie sprawy nie zastrzeżone do właściwości innych organów
Stowarzyszenia, a w szczególności:
1) uchwalanie zmian statutu,
2) wybór i odwoływanie władz Stowarzyszenia,
3) uchwalanie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia,
4) uchwalanie regulaminu Zarządu,
5) ustalanie wzoru pieczęci i znaku graficznego Stowarzyszenia,
6) rozpatrywanie i zatwierdzanie corocznego sprawozdania z działalności Komisji Rewizyjnej,
7) rozpatrywanie i zatwierdzanie corocznego sprawozdania merytorycznego z działalności Stowarzyszenia
sporządzonego przez Zarząd,
8) rozpatrywanie i zatwierdzanie corocznego sprawozdania finansowego Stowarzyszenia sporządzonego przez Zarząd,
9) udzielanie członkom Zarządu i Komisji Rewizyjnej absolutorium z wykonania przez nich obowiązków w mijającym
roku obrotowym,
10) ustalanie wysokości składek członkowskich oraz wszystkich innych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia,
11) uchwalanie budżetu,
12) podejmowanie uchwał w każdej innej sprawie wniesionej pod obrady,
13) podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu majątku pozostałego po przeprowadzeniu
likwidacji Stowarzyszenia,
14) rozpatrywanie wniosków i skarg zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia lub jego władze,
15) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu.
Art. 19.
1. Walne Zgromadzenie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
2. Zwyczajne Walne Zgromadzenie Członków powinno odbyć się w terminie trzech miesięcy po upływie każdego roku
obrotowego.
3. Przedmiotem obrad Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków powinno być w szczególności:
1) rozpatrywanie i zatwierdzanie corocznego sprawozdania z działalności Komisji Rewizyjnej,
2) rozpatrywanie i zatwierdzanie corocznego sprawozdania merytorycznego z działalności Stowarzyszenia
sporządzonego przez Zarząd,
3) rozpatrywanie i zatwierdzanie corocznego sprawozdania finansowego Stowarzyszenia sporządzonego
przez Zarząd,
4) udzielanie członkom Zarządu absolutorium z wykonania przez nich obowiązków w mijającym roku
obrotowym,
5) ustalanie wysokości składek członkowskich,
6) wybór i odwoływanie władz Stowarzyszenia,
7) uchwalanie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia.
5
4. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków zwołuje się w przypadkach gdy organy lub osoby uprawnione do
zwoływania zgromadzeń uznają to za wskazane.
Art. 20.
1. Walne Zgromadzenie Członków zwołuje Zarząd.
2. Komisja rewizyjna ma prawo zwołania Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków, jeżeli Zarząd nie zwoła go w
terminie określonym w art. 19 ust. 2, oraz Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków, jeżeli zwołanie go uzna za
wskazane, a Zarząd nie zwoła zgromadzenia w terminie dwóch tygodni od dnia zgłoszenia odpowiedniego żądania przez
Komisję Rewizyjną lub jeżeli Zarząd nie zwoła zgromadzenia w terminie dwóch tygodni od dnia zgłoszenia odpowiedniego
żądania przez 1/3 liczby członków zwyczajnych zgodnie z ust. 3.
3. 1/3 liczby członków zwyczajnych może żądać zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków.
Art. 21.
1. Walne Zgromadzenie Członków zwołuje się listami poleconymi wysłanymi co najmniej dwa tygodnie przed terminem
Zgromadzenia lub za pomocą innego dokonanego skutecznie doręczenia (np.: potwierdzone podpisem odbiorcy
doręczenie osobiste, fax, mail z potwierdzeniem odbioru, sms z potwierdzeniem odbioru).
2. W razie zaniedbania obowiązku określonego w art. 12 ust. 2 pkt 6 każde pismo kierowane do członka Stowarzyszenia
pozostawia się w dokumentach Stowarzyszenia ze skutkiem doręczenia.
3. W zaproszeniu należy oznaczyć dzień, godzinę i miejsce Zgromadzenia oraz szczegółowy porządek obrad.
4. W przypadku zamierzonej zmiany Statutu należy wskazać istotne elementy treści proponowanych zmian.
5. Wniosek o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków oraz wnioski o charakterze porządkowym mogą
być uchwalone, mimo że nie były umieszczone w porządku obrad.
6. W sprawach nieobjętych porządkiem obrad nie można powziąć uchwały, chyba że za jej podjęciem głosowała bezwzględna
większość wszystkich członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
Art. 22.
1. Walne Zgromadzenie Członków wybiera Przewodniczącego i Sekretarza Zgromadzenia, którzy pełnią jednocześnie funkcję
Komisji Skrutacyjnej.
2. Przewodniczący i Sekretarz Zgromadzenia wybierani są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów obecnych
członków.
Art. 23.
1. Uchwały Walnego Zgromadzenia Członków zapadają bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej 1/2
członków zwyczajnych Stowarzyszenia, jeżeli przepisy Statutu nie stanowią inaczej.
2. Głosowanie jest jawne.
3. Tajne głosowanie zarządza się przy wyborach oraz nad wnioskami o odwołanie członków organów Stowarzyszenia lub
likwidatorów, o pociągnięcie ich do odpowiedzialności, jak również w sprawach osobowych.
4. Uchwały Walnego Zgromadzenia Członków powinny być wpisane do księgi protokołów i podpisane przez obecnych lub co
najmniej przez przewodniczącego i sekretarza sporządzającego protokół. Jeżeli protokół sporządza notariusz, zarząd wnosi
odpis protokołu do księgi protokołów.
5. W protokole należy stwierdzić prawidłowość zwołania Walnego Zgromadzenia Członków i jego zdolność do powzięcia
uchwał, wymienić powzięte uchwały, liczbę głosów oddanych za każdą uchwałą i zgłoszone sprzeciwy. Do protokołu należy
dołączyć listę obecności z podpisami uczestników Zgromadzenia. Dowody zwołania Zgromadzenia Zarząd powinien
dołączyć do księgi protokołów.
6. Członkowie Stowarzyszenia mogą przeglądać księgę protokołów, a także żądać wydania poświadczonych przez zarząd
odpisów uchwał.
Zarząd
Art. 24.
1. Zarząd prowadzi sprawy Stowarzyszenia i reprezentuje je.
2. Zarząd składa się z 3 do 5 członków, w tym Prezesa, Skarbnika i Sekretarza.
3. Kadencja zarządu trwa 5 lat.
4. Członkowie Zarządu nie pobierają wynagrodzenia za pełnioną funkcję.
5. Członkiem Zarządu nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej(art.20 pkt 6b
uoDPPioW).
6. Powołanie i odwołanie członka Zarządu może nastąpić w każdym czasie uchwałą Walnego Zgromadzenia Członków.
7. Mandat członka Zarządu wygasa wskutek jego śmierci, rezygnacji albo odwołania ze składu Zarządu.
8. Do złożenia rezygnacji przez członka Zarządu stosuje się odpowiednio przepisy o wypowiedzeniu zlecenia przez
przyjmującego zlecenie.
9. W razie zmniejszenia się składu osobowego Zarządu w czasie trwania kadencji poniżej 3 członków jego skład może zostać
uzupełniony przez kooptację w ramach określonych w art.24 ust.2 Statutu w drodze uchwały pozostałych członków
Zarządu; w tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
6
Art. 25.
1. Do składania oświadczeń w imieniu Stowarzyszenia wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu.
2. Oświadczenia składane Stowarzyszeniu oraz doręczenia pism mogą być dokonywane wobec jednego członka Zarządu.
3. Prawo członka Zarządu do prowadzenia spraw Stowarzyszenia i reprezentowania go dotyczy wszystkich czynności
sądowych i pozasądowych.
4. Prawa członka Zarządu do reprezentowania Stowarzyszenia nie można ograniczyć ze skutkiem prawnym wobec osób
trzecich.
Art. 26.
1. Każdy członek Zarządu ma prawo i obowiązek prowadzenia spraw Stowarzyszenia.
2. Każdy członek Zarządu może prowadzić bez uprzedniej uchwały Zarządu sprawy nie przekraczające zakresu zwykłych
czynności Stowarzyszenia.
3. Jeżeli jednak przed załatwieniem sprawy, o której mowa w ust. 2, choćby jeden z pozostałych członków Zarządu sprzeciwi
się jej przeprowadzeniu lub jeżeli sprawa przekracza zakres zwykłych czynności Stowarzyszenia, wymagana jest uprzednia
uchwała Zarządu.
4. Uchwały zarządu mogą być powzięte, jeżeli wszyscy członkowie zostali prawidłowo zawiadomieni o posiedzeniu Zarządu.
5. Posiedzenia Zarządu zwołuje prezes, odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na miesiąc.
6. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy jego członków; w przypadku
równości głosów decyduje głos prezesa Zarządu.
7. W umowie między Stowarzyszeniem a członkiem zarządu oraz w sporze z nim Stowarzyszenie reprezentuje Komisja
Rewizyjna lub pełnomocnik powołany uchwałą Walnego Zgromadzenia Członków.
Art. 27.
1. Do kompetencji i obowiązków Zarządu należy w szczególności:
1) realizacja celów Stowarzyszenia zgodnie ze sposobami ich realizacji określonymi w art.9. Statutu,
2) przygotowanie projektu budżetu Stowarzyszenia,
3) sporządzanie planów pracy Stowarzyszenia,
4) zarządzanie majątkiem i funduszami Stowarzyszenia,
5) pozyskiwanie funduszy i środków na działalność Stowarzyszenia,
6) przyjmowanie i skreślanie członków Stowarzyszenia ,
7) zwoływanie Walnego Zgromadzenia Członków,
8) wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia Członków,
9) sporządzenie rocznego sprawozdanie merytorycznego z działalności Stowarzyszenia (art.23 ust.1 uoDPPioW) oraz
podanie go do publicznej wiadomości,
10) składanie Walnemu Zgromadzeniu Członków rocznego sprawozdania merytorycznego z działalności Stowarzyszenia
oraz rocznego sprawozdania finansowego Stowarzyszenia,
11) przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego (art.23 ust 4 uoDPPioW) rocznego
sprawozdania merytorycznego z działalności Stowarzyszenia oraz rocznego sprawozdania finansowego
Stowarzyszenia,
12) nadawanie tytułu członka honorowego Stowarzyszenia,
13) zatrudnianie pracowników do realizacji zadań związanych z celami statutowymi Stowarzyszenia.

Komisja Rewizyjna
Art. 28.
1. Komisja Rewizyjna sprawuje stały nadzór nad działalnością Stowarzyszenia we wszystkich dziedzinach jego
działalności(art.20 pkt 6 uoDPPioW).
2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 do 5 członków, w tym Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego oraz Sekretarza.
3. Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa 2 lata.
4. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie pobierają wynagrodzenia za pełnioną funkcję.
5. Powołanie i odwołanie członka Komisji Rewizyjnej może nastąpić w każdym czasie uchwałą Walnego Zgromadzenia
Członków.
6. Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy
umyślnej(art.20 pkt 6b uoDPPioW).
7. Członek Komisji Rewizyjnej nie może być członkiem Zarządu, nie może być z członkiem Zarządu w stosunku
pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej (art.20 pkt 6a uoDPPioW).
8. Mandat członka Komisji Rewizyjnej wygasa wskutek jego śmierci, rezygnacji albo odwołania ze składu Komisji Rewizyjnej.
9. Do złożenia rezygnacji przez członka Komisji Rewizyjnej stosuje się odpowiednio przepisy o wypowiedzeniu zlecenia przez
przyjmującego zlecenie.
10. W razie zmniejszenia się składu osobowego Komisji Rewizyjnej w czasie trwania kadencji poniżej 3 członków jej skład może
zostać uzupełniony przez kooptację w ramach określonych w art.28 ust.2 Statutu w drodze uchwały pozostałych członków
Komisji Rewizyjnej; w tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
Art. 29.
7
1. Komisja Rewizyjna nie ma prawa wydawania Zarządowi wiążących poleceń dotyczących prowadzenia spraw
Stowarzyszenia.
2. Do szczególnych obowiązków Komisji Rewizyjnej należy ocena sprawozdań, o których mowa w art. 27 ust. 1 pkt 9 i 10, w
zakresie ich zgodności z księgami i dokumentami, jak i ze stanem faktycznym, a także składanie Walnemu Zgromadzeniu
Członków corocznego pisemnego sprawozdania z wyników tej oceny.
3. W celu wykonania swoich obowiązków Komisja Rewizyjna może badać wszystkie dokumenty Stowarzyszenia, żądać od
zarządu i pracowników sprawozdań i wyjaśnień oraz dokonywać rewizji stanu majątku Stowarzyszenia.
4. Każdy członek Komisji Rewizyjnej może samodzielnie wykonywać prawo nadzoru, chyba że Statut stanowi inaczej.
Art. 30.
1. Uchwały Komisji Rewizyjnej mogą być powzięte, jeżeli wszyscy członkowie zostali prawidłowo zawiadomieni o posiedzeniu
Komisji Rewizyjnej.
2. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy jej członków; w
przypadku równości głosów decyduje głos Przewodniczącego Komisji.
3. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej zwołuje jej Przewodniczący, odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na 4
miesiące.
4. Z przebiegu posiedzenia Komisji Rewizyjnej sporządza się protokół, art.23 ust. 4,5,6 stosuje się odpowiednio.
Art. 31.
1. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy w szczególności:
1) bieżąca kontrola działań Zarządu,
2) występowanie do Walnego Zgromadzenia Członków z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli,
3) żądanie zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków w razie stwierdzenia nie wywiązywania się
przez Zarząd z jego statutowych obowiązków,
4) zwołanie Walnego Zgromadzenia Członków w razie nie zwołania go przez Zarząd w terminie określonym w Statucie,
5) składanie sprawozdań na Walnym Zgromadzeniu Członków i zgłaszanie wniosków o udzielenie lub nieudzielanie
absolutorium ustępującemu Zarządowi.
Rozdział V
Majątek Stowarzyszenia
Art. 32.
Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości, prawa majątkowe i fundusze.
Art. 33.
Dochody Stowarzyszenia pochodzą z:
1) darowizn, spadków i zapisów,
2) dotacji i subwencji,
3) składek członkowskich,
4) dochodów z majątku ruchomego i nieruchomego Stowarzyszenia.
Art. 34.
1. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej (art.20 pkt 4 uoDPPioW).
2. Dochody Stowarzyszenia przeznaczane są wyłącznie na realizację jej celów statutowych oraz pokrycie niezbędnych
kosztów działalności Stowarzyszenia (art.20 pkt 5 uoDPPioW).
3. Majątek Stowarzyszenia nie może być przeznaczany na zabezpieczanie zobowiązań lub udzielanie pożyczek członkom jej
organów lub pracownikom oraz osobom, z którymi członkowie organów lub pracownicy pozostają w związku małżeńskim
albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do
drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanym dalej „osobami bliskimi” (art.20
pkt 7a uoDPPioW).
4. Majątek Stowarzyszenia nie może być przekazywany na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz osób bliskich
członków jej organów lub pracowników na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli
przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach (art.20 pkt 7b uoDPPioW).
5. Majątek Stowarzyszenia nie może być wykorzystywany na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz osób bliskich
członków jej organów lub pracowników na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie
bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji (art.20 pkt 7c uoDPPioW).
6. Majątek Stowarzyszenia nie może być wykorzystywany do zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od
podmiotów, w których uczestniczą członkowie jej organów lub pracownicy oraz osoby bliskie członków jej organów lub
pracowników (art.20 pkt 7d uoDPPioW).
8
Rozdział V
Zmiana Statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia

Art. 35.
Zmiana Statutu Stowarzyszenia następuje uchwałą Walnego Zgromadzenia Członków podjętą większością 2/3 głosów, przy
obecności co najmniej połowy członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
Art. 36.
1. Rozwiązanie Stowarzyszenia następuje uchwałą Walnego Zebrania Członków podjętą większością 2/3 głosów, przy
obecności co najmniej połowy członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
2. Uchwała o rozwiązaniu Stowarzyszenia określa liczbę i osoby likwidatorów, sposób reprezentacji Stowarzyszenia
przez likwidatorów, sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenie majątku Klubu pozostałego po
przeprowadzeniu likwidacji na konkretny cel zbieżny z celami Stowarzyszenia.

Rozdział VI
Postanowienia końcowe

Art. 37.
1. Rok obrotowy Stowarzyszenia pokrywa się z rokiem kalendarzowym.
2. W razie wątpliwości interpretacyjnych obowiązującą wykładnię Statutu ustala Walne Zgromadzenie Członków w
drodze uchwały.
3. Pismem przeznaczonym do ogłoszeń urzędowych Stowarzyszenia jest „Gazeta Wyborcza”.